تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تمرین خلاقیت: چگونه در یک هفته یا کمتر داستان کوتاه بنویسیم

تمرین خلاقیت: چگونه در یک هفته یا کمتر داستان کوتاه بنویسیم

ریشه برخی از سدهای نویسندگی تعیین کردن اهداف غیرواقع بینانه است. برای مقابله با این ذهنیت مخرب و بیرون آمدن از سد نویسندگی، سعی کنید در مدت محدودی یک داستان کوتاه بنویسید مثلا در یک هفته یا حتی یک روز.

چگونه در۶ روز داستان بنویسیم

داستانهای کوتاه خوب را میتوان در مدت زمان کوتاهی نوشت اما این کار نیازمند انضباط و فداکاری است. اولین گام آن است که به خودتان بگویید : من در یک هفته داستان می نویسم. وقتی خود را نسبت به این تمرین متعهد کردید میتوانید از راهنمای گام به گام زیر برای نوشتن یک داستان خوب در مدت یک هفته استفاده کنید:

  • روز اول. ایده داستانی خود را انتخاب کنید. اولین مرحله از نوشتن داستان کوتاه مشخص کردن یک ایده است. شاید لیستی از ایده های داستانی داشته باشید که زمانی برای نوشتن آنها نداشته اید. شاید برای کاراکتر اصلی یا یک عنصر داستانی که نیازمند بسط و توسعه است، ایده هایی داشته باشید. اگر هیچ ایده ای ندارید، از طرح واره های نوشتاری برای ایده پردازی کردن کمک بگیرید. وقتی ایده یک داستان خوب را ایجاد کردید جزییات ابتدایی داستان کوتاه تان را به طور خلاصه بنویسید. زاویه دیدتان چیست؟ آیا از زبان اول شخص می نویسید یا سوم شخص؟ آیا افکار کاراکتر را با صدای بلند خواهیم شنید؟ هر چه بیشتر این موارد را مشخص کنید سریعتر می توانید اولین پیش نویستان را بنویسید.

  • روز دوم. اولین پرده خود را بنویسید. در روز دوم ، روی نوشتن اولین پرده از ساختار سه پرده ای داستان خود تمرکز کنید. نویسندگان خوب در صفحات آغازین داستان کاراکترها، درگیری ها، فضاسازی ها و لحن داستان شان را مشخص می کنند. پرده اول نباید شامل پرورش کاراکتر و اقدام رو به افزایشی باشد تا خواننده را علاقه مند نگه دارد.

  • روز سوم. به اوج داستان برسید. هنگامی که اساس کاراکترها و طرح داستان خود را ایجاد کردید، وقت آن است که مرحله دوم را به پایان برسانید. چگونه می توانید تنش را برای قهرمان خود افزایش دهید؟ در مورد شخصیت خود یا تضاد محوری داستان چه چیزی مشخص کرده اید که می تواند در پرده دوم به ثمر برسد؟ برای رسیدن به پایان رضایت بخش داستان، چه بذرهایی باید بکارید؟ پاسخ به این سوالات باید شما را تا پایان روز سوم نوشتن خود به اوج خود برساند.

  • روز چهارم. تا پایان روز چهارم، باید به یک داستان کامل نگاه کنید. برای رسیدن به این مرحله، پرده سوم را اجرا کنید. عواقب اوج برای قهرمان داستان شما چیست؟ کاراکتر اصلی شما از ابتدای داستانتان چگونه تغییر کرده است؟ آیا می خواهید داستان با یک مفهوم امیدوار کننده یا مالیخولیایی به پایان برسد؟

  • روز پنجم. ویرایش کنید. اکنون که یک پیش نویس دارید، وقت آن است که به عقب برگردید و آن را اصلاح کنید. داستان کوتاه یا رمان خود را با دیدی تازه بخوانید. آیا شکافی در داستان وجود دارد؟ آیا کاراکتر شما به گونه ای عمل می کند که ثابت و قابل قبول باشد؟ علاوه بر حل سؤالات بزرگ، اکنون زمان فرو رفتن در جزئیات است. مطمئن شوید که انتخاب کلمات شما مشخص و واضح است. به دنبال اشتباهات نگارشی یا گرامری باشید.
  • روز ششم. تحلیل کنید. اکنون که یک داستان کوتاه کامل را به پایان رسانده اید، تنها چیزی که باقی مانده این است که تصمیم بگیرید با آن چه کاری انجام دهید. شاید بخواهید آن را به یک مجله ادبی که متخصص در نوشتن داستان های کوتاه است ارسال کنید. شاید بخواهید داستان خود را در وبلاگ خود منتشر کنید یا آن را توییت کنید. شاید تصمیم بگیرید که این داستان را کنار بگذارید و یک داستان کاملاً جدید بنویسید. به یاد داشته باشید، حتی بهترین نویسنده ها هم گاهی داستان های بد می نویسند.  هدف از این تمرین، دیدن یک داستان کوتاه از ابتدا تا انتها است.— هنگامی که توانایی نوشتن یک داستان کوتاه در یک هفته را ایجاد کردید، می توانید سرعت فرآیند خود را برای نوشتن یک داستان در روز افزایش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید