تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
تفاوت بین ویرایش و بازبینی چیست؟ (قسمت 2)

تفاوت بین ویرایش و بازبینی چیست؟ (قسمت 2)

دو کلمه ویرایش و بازبینی معمولا به جای همدیگر به کار برده می‌شوند و البته در گفتگوهای عادی ایرادی ندارد. اما وقتی نوبت به نوشتن می‌رسد ویرایش و بازنگری دو عمل جداگانه هستند. درک تفاوت مابین این دو باعث می‌شود کار تمام کردن پیش نویستان را با بازدهی بیشتری به پایان برسانید. در این مقاله به تفاوت بین ویرایش و بازبینی می‌پردازیم.

فرایند ویرایش

ویرایش یعنی تغییر دادن و تقویت متن داستان. در محافل تخصصی، دو شیوه برای ویرایش کردن وجود دارد: ویرایش خطی و ویرایش متنی. ویرایش خطی شامل بهینه سازی نثر برای وضوح سبک آن می‌باشد در حالیکه ویرایش متنی روی بهبود و دقت متن، استفاده از کلمات بهتر و خوانش روانتر متن متمرکز است. عناصر زیر در فرایند ویرایش وجود دارند:

عنصر اول: ساختار جمله

ساختاربندی کردن جملات قدرت داستان را بالا می‌برد. جملات مشابه زیاد در یک پاراگراف باعث افت داستان شده در حالیکه جملات متنوع حالت طبیعی تری به روایت داستان می‌بخشد. در برخی موارد، استفاده از جملات تکراری باعث دستیابی نویسنده به حالتی می‌شود که درصدد بیان است بخصوص حالت تعلیق یا نارضایتی. به هنگام ویرایش نوشته خود، ساختار جملات را به دقت در نظر بگیرید تا جریان هدفمند روانی را ایجاد کنید.

عنصر دوم: زاویه دید و لحن نوشتار

به هنگام نوشتن متن داستان، آگاهی از اینکه چه کسی داستان را روایت می‌کند اهمیت دارد. چه راوی یکی از کاراکترها باشد یا راوی بیرونی باشد، اینکه اجازه دهید لحن او در داستان نفوذ کند کلید خلق یک داستان اصیل می‌باشد. مشخص کردن لحن نوشتار روی بسیاری از جنبه‌های نوشتن تاثیر می‌گذارد از جمله انتخاب کلمات و ساختار جملات.  

عنصر سوم: توصیف

توصیف چیدمان، ظاهر یا برخی از اطلاعات زمینه‌ای، برای بسیاری از نویسندگان دشوار است. توصیف بیش از حد باعث سر رفتن حوصله‌ی خواننده شده و عدم وجود توصیفات لازم نیز باعث سرگردانی آنها می‌شود. وقتی میخواهید داستان‌تان را توصیف کنید آن را به گونه‌ای توصیف کنید که تعامل کاراکترها با توصیفات داستان مشخص باشد.

این یکی از مطمئن ترین روشها برای نوشتن داستانی لذت بخش و هدفمند است.

عنصر چهارم: وضوح

اطمینان حاصل کردن از اینکه متنتان شفافیت و وضوح لازم را دارد برای لذت بردن خواننده ضروری است. اطلاع یافتن از اینکه نوشته شما بیش از حد پیچیده یا گیج کننده است کار دشواری است. وقتی میخواهید نوشته خود را از نظر وضوح و شفافیت ویرایش کنید، توصیه می‌کنیم ویراستاری را استخدام کنید تا این کار را برایتان انجام دهید. 

عنصر پنجم: غلط گیری

وقتی داستانی بازبینی و ویرایش شد، یک گام دیگر تا تکمیل آن باقی میماند: غلط گیری. در غلط گیری باید متن را از نظر دیکته، دستورزبان و فرمت بندی بررسی کنید و علایم نگارشی و غیره را در آن وارد کنید. وقتی کتاب خود را ویرایش متنی می‌کنید زمان فعلها، توافقات اسمی- فعلی، توصیفگرهای غیرضروری، و سایر اشتباهات رایج را نیز چک کنید.


 قسمت دوم این مقاله به بررسی فرایند ویرایش می پردازد که می توانید با کلیک روی اینجا آن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید