تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
بررسی کتاب کماندار پائولو کوئلیو

بررسی کتاب کمان گیر پائولو کوئلیو

کمان گیر” اثری است از نویسنده کتاب پرفروش “کیمیاگر”، داستانی الهام بخش درباره پسری که در جستجوی دانایی، با مردی سالخورده همراه می شود و نویسنده آموزه های او را به رشته تحریر در آورده است.

در کمانگیر داستان تتسویا را می خوانیم – مردی که زمانی به خاطر استعداد خارق العاده اش در تیراندازی مشهور بوده اما حالا از مردم فاصله گرفته است – و پسرکی که به دنبال او می آید. پسر سوالات فراوانی دارد و تتسویا در پاسخ به این سوالات، راه و رسم تیراندازی و اصول زندگی معنادار و هدفمند را بیان می کند. پیام داستان این است که بدون ارتباط بین اعمال و روح مان نمی توانیم به معنای واقعی کلمه زندگی کنیم، و زندگی در قید و بند هراس از طرد شدن یا شکست خوردن، هیچ ارزشی ندارد. باید ریسک کنیم، شهامت را در خود پرورش دهیم و فراز و نشیب های غیر منتظره فراوانی که سرنوشت پیش پایمان می گذارد را بپذیریم. پائولو کوئلیو با درایت، سخاوت و لطافتی که آثارش را به کتاب هایی پرفروش در سراسر جهان تبدیل کرده است، چارچوبی برای زندگی ارزشمند و رضایت بخش ارائه می کند: سخت کوشی، عشق، تفکر، آمادگی برای شکست، و میل به ایجاد تغییر.

کوئلیو که اکنون دهه هفتم عمرش را می گذراند، تا به حال حدود بیست کتاب از جمله شاهکارهای پرفروشی مانند کیمیاگر را نوشته است و احتمالا می توان او را شناخته شده ترین نویسنده معاصر برزیل دانست. کتاب اخیر وی یعنی کمانگیر هم مثل آثار قبلی اش الهام بخش است.

این کتاب ماجرای نجاری به نام تتسویا را در دهکده ای کوچک روایت می کند. یک روز جوانی غریبه که از راه دور برای پیدا کردن او آمده به دهکده می رسد. جوان رازی را فاش می کند: تتسویا تیرانداز افسانه ای کشور است. او سپس تتسویا را به رقابت دعوت می کند به این امید که بتواند عنوان بهترین تیرانداز کشور را از آن خود سازد. تتسویا خونسرد و با اعتماد به نفس دعوت جوان را می پذیرد. او بعد از مسابقه و رفتن جوان غریبه، به سوالات پسر بچه ای که شاهد ماجرا بوده پاسخ می دهد و همچنین می گوید که چرا در این سال ها مهارت خود را مخفی نگه داشته است.

کمانگیر روایتی مینیمالیستی شامل یک پیشگفتار، مجموعه ای از سیزده درس، و یک گفتار پایانی است. در فصل های این کتاب که از چند سطر تا چند صفحه هستند، جزئیات وضعیت و حرکات مناسب بدن که تیراندازان تازه کار باید فرا بگیرند بیان می شود؛ و ضمن بررسی رابطه بین کمانگیر با کمان و تیر با هدف، می آموزیم که چه کسی باید تیرانداز تازه کار را در طول سفر به سوی تسلط بر این هنر همراهی کند. کوئیلو این درس ها را از دیدگاه استاد بازگو می کند و همین امر، حسی شبیه تمثیل یا افسانه ای جاودانی به داستان می بخشد. زبان او بیش از آنکه مثل دستورالعملی گام به گام باشد، به شعر می ماند.

نمادگرایی در کمانگیر

در ورای این روایت گویی ساده کتاب، پیامی پیچیده تر از روش کشیدن زه کمان پنهان شده است. هدف این داستان، درک خویشتن متعالی و احترام به مراحل فراوان و مختلف زندگیست. داستان کماندار مانند اصول تائوئیسم، حس لذت و رضایتی که از تمرین بی وقفه و هدفمندی آگاهانه به دست می آید را به نمایش در می آورد. راوی همچنین بر دانایی و خردی که هنرآموز می تواند از تمام تجربیات خود (و حتی از به اصطلاح شکست هایش) به دست آورد، تاکید می کند. آگاهی هنرآموز از احساسات منفی خود می تواند به جای ممانعت از رشد او، منجر به رشدش شود. موخره نویسنده هم به جنبه های معنوی و تفسیرهای ذن ژاپنی از درس های تیراندازی کتاب اشاره دارد.

کوئلیو تا آنجا پیش می رود که اصطلاحاتی مثل استاد و شاگرد یا هدف و پیکان را بازتعریف می کند و توضیح می دهد که یکی از آنها نمی تواند بدون دیگری وجود داشته باشد: “همانطور که پیکان در پی هدف است، هدف نیز به دنبال پیکان است، چون پیکان است که به وجود هدف معنا می بخشد.” این جملات کوتاه مانند گوهرهایی فلسفی هستند که تا مدتها پس از خواندن کتاب، خواننده را به تامل وا می دارند.

جزئیات هنری

شناخت دقیق کوئلیواز اشتیاق بشر به حکمت و خرد بارها و بارها در آثار او ظاهر می شود. “حکمت” با مفهوم غربی خوشبختی به معنای “شادی” یا حتی “عشق” تفاوت دارد و تجربه ای آرام تر و مربوط به کشف روح خویش است. آلن رایدینگ، نویسنده پرکار، در آگوست ۲۰۰۵ در مقاله ای برای نیویورک تایمز به نام “پائولو کوئلیو: نوشتن به زبانی جهانی” می گوید “آنچه باعث تعجبم می شود این است که برخی مرا نویسنده ای معناگرا می نامند. از نظر من، جستجوی خوشبختی دروغی بیش نیست! انگار مرحله ای وجود داشته باشد که در آن ناگهان همه چیز تغییر کند و ما خردمند شویم. به اعتقاد من، حکمت یا الهام در همین زندگی روزمره به وقوع می پیوندد. من به دنبال شادی و آرامش در اعمال خود هستم”. این رابطه بین وجود خویش و فعالیت های مادی در آثار مختلف کوئیلو به چشم می خورد. کمانگیر می تواند گزینه ای ایده آل برای علاقه مندان به فلسفه ذن و داستان های متافیزیکی باشد.

این کتاب را می‌توانید با کلیک بر روی لینک مقابل خریداری کنید: کمانگیر

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید