تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
با مراحل نوشتن کتاب الکترونیکی آشنا شوید

با مراحل نوشتن کتاب الکترونیکی آشنا شوید

این روزها به سادگی می‌شود یک کتابخانه‌ی بزرگ را در یک برنامه روی تلفن همراه جا داد و با چند کلیک می‌توان به دریایی از نوشته‌ها دسترسی داشت. این شرایط نه تنها برای کتاب‌خوان‌ها شرایط مطلوبی است، بلکه نویسنده‌ها نیز می‌توانند از این شرایط به سود خود بهره ببرند و کتاب خود را به صورت الکترونیکی یا اصطلاحاً “ایبوک”، منتشر کنند. آیا ایده‌ای دارید که می‌خواهید آن را با دیگران در قالب یک کتاب الکترونیکی به اشتراک بگذارید؟ پس راهکارهای زیر را دنبال کنید!

ایده‌ی خود را شناسایی کنید

 باید توجه داشته باشید که نه تنها شما، بلکه نویسنده‌های دیگر هم ایده‌هایی فوق‌العاده دارند. سؤال این است که چه چیزی باعث متفاوت بودن و برجسته بودن ایده‌ی شما از دیگران می‌شود؟ ایده‌های خود را بسط بدهید. موارد مربوط به آن را یادداشت کنید. با انجام طوفان فکری در مورد تمام موضوعاتی که می‌خواهید پوشش بدهید و در موردشان بنویسید، نقشه‌ای بصری خواهید داشت که بعدتر در سازمان‌دهی کتاب‌تان به شما کمک خواهد کرد.

ببینید چه کسی قرار است ایده‌ی شما را بخرد

 بر اساس فهرست ایده‌هایتان، ببینید که چه تیپ آدم‌هایی ممکن است نسبت به موضوعی که قرار است در موردش بنویسید علاقه نشان دهند. تا جایی‌که می‌توانید دقیق عمل کنید. این کار کمک می‌کند استایل نویسندگی‌ای که برای مخاطبان‌تان جذاب خواهد بود را انتخاب کنید.

طرح کلی ایجاد کنید

 وقتی متوجه شدید که قرار است چه چیزی را برای چه کسی بنویسید، از مطالبی که طی طوفان فکری به آن رسیدید استفاده کنید و یک طرح کلی ایجاد کنید. مثلاً سرفصل‌ها را مشخص کنید. همچنین به یاد داشته باشید که تغییر طرح کلی ضمن نوشتن کتاب اصلاً اشکالی ندارد.

تحقیق کنید

 اگر موضوعی هست که چندان با نوشتنش راحت نیستید عمیقاً در آن تحقیق کنید. این کار به شما اعتبار و اعتماد به نفس می‌دهد. منابعی که از روی آن‌ها تحقیق می‌کنید را یادداشت کنید تا در انتهای کتاب ذکر کنید.

اولین پیش‌نویس را بنویسید

 وقتی مرحله‌ی برنامه‌ریزی را تکمیل کردید، وقت عملی کردن فرارسیده‌است. مهم نیست از کجا شروع می‌کنید و نوشته‌تان چطور به نظر می‌رسد؛ داشتن نوشته‌ای برای ویرایش کردن بهتر از داشتن هیچ چیز است. اینجاست که طرح کلی به کار می‌آید.

بازبینی کنید، اصلاح کنید، بازنویسی کنید

 پس از تکمیل اولین پیش‌نویس، چند روزی به خودتان استراحت بدهید و و سپس به سراغ ویرایش کردن بروید. به خاطر داشته باشید که ویرایش کردن بخشی از فرایند خلاقانه است. سعی کنید آن را از چشم خواننده بخوانید تا ایراداتش را برطرف کنید یا با یک ویراستار همکاری داشته باشید.

blank

اصلاحات نهایی

 زمانی که مشکلات عمده و اصلی را برطرف کردید، کارتان را به جزئیات بررسی کنید تا اگر مشکلی از زیر چشمتان دررفته است آن را پیدا کنید. پس از این کار و البته طراحی جلد، کتاب‌تان آماده‌ی منتشر شدن در فضای اینترنت است.

نوشتن کتاب الکترونیکی مانند نوشتن هر کتاب دیگری آسان نیست و به تلاش و کوشش احتیاج دارد و همینطور این‌که باید با کتاب‌های الکترونیکی بازار رقابت کند. اما اگر برنامه داشته باشید و برای آن زمان بگذارید، خلق چیزی تاثیرگذار و منحصربه‌فرد کاملاً ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping