تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
انواع شش گانه جدال/تضاد در نوشته

انواع شش گانه جدال/تضاد در نوشته


نویسندگان جوان برای خلق یک جدال در داستان خود دچار کشمکش هستند. نباید از جدال گریخت بلکه باید با آغوش باز آن را پذیرفت . وقتی شرایط سخت می‌شود، کاراکترهای شما خود واقعی‌شان را نشان می‌دهند


جدال اصلی چیست؟

جدال اصلی در رمان زمانی است که خواسته‌های مشخص یک کاراکتر با مانعی درونی یا بیرونی برخورد می‌کند. معمولا در اوایل بیشتر داستانها، تغییری قدرتمند باعث آغاز جدال برای قهرمان شما می‌شود. جدال اصلی سفری که کاراکترهای شما طی می‌کنند را شکل می‌دهد.


هدف از ایجاد جدال اصلی در داستان چیست؟

هدف از جدال پیش بردن داستان است. تشخیص جدال اصلی گامی مهم در فرمول بندی نیروی محرک پنهان در ایده شما است. اگر خطری وجود نداشته باشد انگاه تصمیمات یک فرد اهمیت چندانی ندارند و خواننده علاقه‌اش را از دست می‌دهد. اگرهمیشه هرچیزی را که کاراکترهایتان میخواهند به آنها بدهید، داستان‌تان تنش چندانی نخواهد داشت. درگیری و تنش دو عاملی هستند که کاراکترهایتان برای رشد کردن بدان نیاز دارند. تصور نکنید جدال حتما باید نمایشی باشد، بلکه میتواند به هر شکلی نشان داده شود. – این بستگی به نیاز کاراکتر شما و موانع سر راهش دارد. مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید آن است که جدال باید پیشرفت داستان را افزایش دهد.


انواع ششگانه جدال/تضاد

1- جدال درونی در برابر جدال بیرونی: اکثر جدالهای اصلی ترکیبی هنرمندانه از جدال درونی و درگیریهای بیرونی است. جدال بیرونی ناگزیر منجر به جدال درونی می‌شود و غلبه بر هر دو باعث تغییر می‌شود. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک شخصیت برای غلبه بر مانع موجود باید کارهایی را انجام دهد که معمولاً انجام نمی‌دهد یا به شدت با آنها مخالف است.
2- کاراکتر در برابر جامعه: معمولا قوانین سرسختانه جامعه با آزادی قهرمان داستان در تضاد است. این شامل دولتهای ویرانگر و هنجارهای خفقان آور اجتماعی می‌شود – هر چیزی که شخصیت اصلی شما را از وضعیت موجود دور کند.
3- کاراکتر در برابر کاراکتر: قرار دادن شخصیت‌ها در برابر یکدیگر یک عنصر ادبی دیرینه است. خواه قرار دادن یک قهرمان در برابر شرور داستان باشد، یا جدالی ملایم تر مانند درگیریهای بین همسایگان یا دوستان. در این موارد، رابطه خود تبدیل به جدال اصلی می‌شود، که محور آن اختلاف زاویه دید بین کاراکترهاست.
4- کاراکتر در برابر طبیعت: گاهی اوقات نیروهای طبیعت تبدیل به دشمن فرد می‌شوند. درگیری‌های طبیعت نشان دهنده غیرقابل پیش بینی بودن آب و هوا و حیات وحش بوده و قهرمان شما را در برابر این عناصر قرار می‌دهد

5- کاراکتر در برابر تکنولوژی: رویارویی بین یک شخصیت و یک اختراع که از کنترل خارج می‌شود، معمولاً حول یک مسئله بزرگتر از اخلاق یا انسانیت است.
6- کاراکتر در برابر سرنوشت: این نوع جدالها مورد علاقه یونانیان باستان است، آنها داستان‌هایی را پیرامون شخصیت‌هایی می‌ساختند که سعی می‌کردند از سرنوشت از پیش تعیین شده خود جلوگیری کنند. از این تکنیک هنوز هم در ادبیات معاصر استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping