تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
استفاده از شعر در رمان

استفاده از شعر در رمان

بسیاری از نویسندگان، بخصوص آنهایی که در سبکهای فانتزی و علمی تخیلی می‌نویسند، ترجیح می‌دهند از شعر یا آهنگی در کارشان استفاده کنند. نویسندگان از طریق شعرشان تلاش می‌کنند کاراکترسازی را تقویت کنند، احساساتشان را انتقال دهند یا با استفاده از کلمات احساسی دنیایشان را واقعی تر نشان دهند.

مزایای استفاده از شعر در کتاب

استعارات و تشابهات قوه تخیل خواننده را درگیر کرده و آنها را به داخل صحنه می‌کشاند. در زیر به برخی از مزایای استفاده از شعر در رمان اشاره می‌کنیم:

توجه کردن به جزییات

با آنکه یک متن داستانی از شعر طولانی تر است، بهتر است نویسندگان به اثر خود به چشم یک پازل نگاه کنند. البته که تمام صحنه‌های یک رمان مملو از حرکات اکشن نیستند اما هر فصل باید هدفمند باشد حتی اگر آن هدف خلق یک مکان یا ذکر تاریخ باشد. هر بخش از داستان شما باید به پیشبرد آن کمک کند

ذهنتان از طریق شعر باز می‌شود

نوشتن شعر و داستان به نظر دو ژانر متفاوت می‌آید. اما داستان نویسان باید به خاطر داشته باشند که شعر، که زمانی با داستان مترادف بود، ابزاری ارزشمندی برای شفاف سازی کردن افکار و تازه کردن نوشته شماست. مهمترین دلیل برای سرودن شعر ارتقای نوشته شماست.

استفاده از شعر در ابتدای فصل

استفاده از شعر در ابتدای فصل در بسیاری از رمانها رایج است. اگر سرودن شعر به درستی انجام شود، داستان را زنده می‌کند اما ممکن است حواس خواننده را پرت کرده و لحن داستان را نابود کند. وقتی داستان طولانی می‌نویسیم و در آن غرق می‌شویم، گاهی اوقات به تفاوتهای جزیی توجهی نمی‌کنیم. این جزییات کوچک میتواند داستان شما را متحول کند.

چگونه به کتاب خود شعر اضافه کنیم

نویسندگان باید از شعر برای ارتقای نوشته خود استفاده کنند. کلمات و افکار ممکن است کاملا با کاراکترها، مکان، لحن، گام و رویدادهای داستان همگام نباشند.

از استعاره کمک بگیرید

با استفاده از استعاره یا استفاده از کلماتی که معانی پنهانی دارند، داستان نویسان از توانایی‌های شعر استفاده می‌کنند. گاهی اوقات داستان، سناریو یا یک عبارت معنایی فراتر از کلماتی دارد که بر روی کاغذ نقش می‌بندند.

از کلمات قدرتمند استفاده کنید

تعدد کلمات برخی عبارات را زیاد یا برخی را حذف کنید. سعی کنید یک ایده را به اشکال مختلفی بیان کنید. برای تاکید بر روی یک مفهوم، ترکیب کلمات را در عبارت به هم بریزید. با استفاده از کلمه مختلف در ابتدای یک جمله تاثیرگذار باشید.

برای مخاطب خود بنویسید

الگو و ضرباهنگ داستان را در نظر بگیرید. از کلمات و عبارات خود برای خلق هارمونی استفاده کنید. موسیقی بنوازید. ببینید موسیقی در کجا میتواند هدایتگر داستان‌تان باشد. در این صورت هم تصاویر را خلق می‌کنید و هم آهنگی می‌نوازید. اصوات برانگیزاننده تصاویر و تولید کننده احساسند. شاعران در فراخوانی تصاویر با استفاده از کلمات و اصوات تبحر دارند.

نکاتی در باب نوشتن شعر در داستان

شعر میتواند به شدت داستان شما را تقویت کند اما باید با دقت استفاده شود. اگر میل زیادی برای وارد کردن شعر در داستان‌تان دارید اما نمیدانید شعرتان قابل قبول است یا نه استفاده از شعر را بار دیگر بررسی کنید.

سبک شما

لازم نیست سبکی کاملا متفاوت از نثرتان را برای شعر در نظر بگیرید اما نباید اجازه دهید سبک شعر جای سبک روایی را بگیرد. مقدار شعری که میتوانید در داستان‌تان بگنجانید به ژانر داستان بستگی دارد. استفاده از شعر در داستانهای عاشقانه رایج تر از استفاده از آن در داستانهای ترسناک است.

برای اشعار خود حق کپی رایت در نظر بگیرید

بهتر است از اشعار دیگران برای داستان خود استفاده نکنید. اگر آثار نویسنده دیگری، نوشته شما را کامل می‌کند، حتما از طریق قانونی کسب اجازه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping