تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
ادبیات شگرف چیست: چگونه به سبک ادبیات شگرف داستان بنویسیم

ادبیات شگرف چیست: چگونه به سبک ادبیات شگرف داستان بنویسیم

اگر طرفدار داستانهای مهیجی هستید که موشکافانه ترین بخشهای ژانرهای ادبی مورد علاقه‌تان را از جمله – وحشت، فانتزی یا علمی تخیلی – با هم در می‌آمیزد – و آنها را با شرایط انسانی گره می‌زند، باید بیشتر در مورد ادبیات شگرف بیاموزید.

ادبیات شگرف چیست؟

ادبیات شگرف زیرژانری از داستانهای گمانه زنی است که واقعیتهای ماوراالطبیعی و ترسناک و جادوگونه را با عناصر فانتزی گونه در هم می‌آمیزد. ژانر گمانه زنی بر روی داستانهایی متمرکز است که دارای عناصر گمانه زنی هستند و در دنیای واقعی وجود ندارند . ریشه‌های ادبیات شگرف را باید در ادبیات گوتیک، وحشت، فانتزی و علمی تخیلی پیدا کرد. ادبیات شگرف قراردادهای مرسوم این ژانرها را در هم می‌شکند و داستانهای کوتاه، رمان و برگزیده‌ای از داستانها جدید و تاثیرگذار را ایجاد می‌کند.

ادبیات شگرف تخیل خواننده را به قلمروهای ناشناخته می‌برد و با واکاوی موجودیت معنوی و احساسی انسان آن را به گونه‌ای به چالش می‌کشد که هیچ داستان ترسناک مرسومی توان آن را ندارد. در داستانهای سبک ادبیات شگرف ممکن است از موجودات عجیب و غریب، اسطوره‌های تسخیر کننده یا اختلالات روانی ایجاد شده توسط نیروهای ناشناس استفاده شود . 

چگونه داستانی در ادبیات شگرف بنویسیم

 داستانهای سبک شگرف غالبا دارای عناصر ترسناک و ماورالطبیعی هستند. گامهای زیر را به هنگام نوشتن داستانهای شگرف دنبال کنید:

  • با یک حالت شروع کنید. در مقاله‌ی کوتاه« یادداشتهایی در باب شگرف نویسی»  لاوکرفت نویسندگان سبک شگرف را تشویق می‌کند تا به هنگام ساخت دنیای داستانی خود با یک حالت شروع کنند. چشم اندازها، تصاویر و کلماتی که بهتر از سایرین آن حالت را به تصویر می‌کشند روی کاغذ بیاورید. وقتی عناصر داستانی مانند چیدمان صحنه، کاراکترها یا درگیری‌ها را کنار هم قرار می‌دهید این تصاویر را به خاطر داشته باشید.
  •  قبل از آغاز نوشتن داستان شگرف خود، تمامی عناصر داستان‌تان را مشخص کنید. طرح داستان چیست؟ کاراکترها کیستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ دنیای آنها چه شکلی است و با دنیای شما چه تفاوتی دارد؟ داستان شگرف شامل ترکیب کردن کلیشه‌های تکرار شونده و گذشتن از مرزبندی‌های ژانری است اما نباید داستان خود را با مولفه‌های فوق العاده زیادی پر کنید زیرا ممکن است خواننده را گیج کند. داستان خود را قبل از اضافه کردن صحنه‌های اکشن به آن بسازید.   تمامی رویدادهای اصلی داستان‌تان را مشخص کنید – ابتدا به ترتیب زمان وقوع و سپس به ترتیب روایی.
  • از کلیشه‌های تکراری دوری کنید. داستانهای شگرف داستانهای مرسوم درباره‌ی گرگینه‌ها، خون آشام‌ها، زامبی‌ها، ارواح یا سایر موجودات فرا طبیعی را در هم می‌شکنند. این ژانر درباره‌ی پیدا کردن شیوه‌های جدیدی برای در هم شکستن قوسهای کلاسیک داستانی و کلیشه‌های تکراری است. از کلیشه‌هایی که حرف جدیدی برای گفتن ندارند خودداری کنید.
  • معنای عمیق تر و خوفناکتری را پیدا کنید. داستانهای شگرف به اجزای تاریکتر و عمیق تر احساسات و تجارب بشری وارد می‌شوند. در این داستانها، نیروهای جادویی یا اسراری همیشه پایبند به  حقیقتی در مورد شرایط بشری هستند  – مانند ترس از ناشناخته . اگر عناصر ماورالطبیعی یا نمادینی را به داستان‌تان اضافه می‌کنید آنها را حاوی پیامی سازید که فراتر از سطوح طبیعی باشد. به عناصر فانتزی داستان خود معنایی عمیق تر ببخشید که در راستای مضمون کلی داستان شما باشد. 
  • بنویسید و بازبینی کنید. وقتی داستان‌تان را می‌نویسید برای تعلیق‌های دراماتیک، پیچش‌های داستانی و سایر رویدادهای جذاب فضایی باز کنید. اگر نوشته‌تان کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، داستان را به جهت گسترده تری هدایت کنید. داستان شگرف در مورد شکستن آداب مرسوم است بنابراین از پیچ و تاب دادن عناصر برای بدست آوردن داستانی تازه و جذاب خودداری نکنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping