تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
آیا تند پیش نویسی کردن رمان ضرورت دارد؟

آیا تند پیش نویسی کردن رمان ضرورت دارد؟

آیا تند پیش نویسی کردن باعث می‌شود پیش نویس اول رمان خود را سریعتر بنویسید؟ چرا نویسندگان رمانهایشان را تند- پیش نویسی می‌کنند؟ تند پیش نویسی فرایند نوشتن اولین پیش نویس در سریعترین زمان ممکن است. بدون هیچ دودلی، بهانه یا ویرایش. در نتیجه این فرایند مناسب همه نویسندگان نیست. تند- پیش نویسی کردن برای افرادی مناسب است که درک بسیار دقیقی از داستانشان قبل از شروع آن داشته و در مدت یک ساعت میتوانند بیش از هزار کلمه بنویسند. اما این کلمات لزوما زیبا نیستند و نویسندگان لزومی نمی‌بینند تا انرژی خود را برای زیباتر کردن اولین پیش نویس خود بگذارند.

آیا تند- پیش نویسی کردن برای شما مناسب است؟

هیچ تکنیک واحدی وجود ندارد که برای همه نویسندگان جواب دهد. همه ما زندگی، فرایند خلاق، برنامه ریزی و سبکهای مختلفی برای داستان نویسی داریم. اما تند- پیش نویسی کردن برای پیشرفت نیاز به زمان دارد. در زیر به برخی از فواید و معایب این روش اشاره میکنیم

  • یک پیش نویس کامل را در زمانی بسیار کم تکمیل می‌کنید
  • وقت با ارزش خود را صرف تکمیل صحنه‌ها نمی‌کنید و در مرحله ویراش آنها را اصلاح می‌کنید
  • در چرخه‌ی ویرایش کردن اسیر نمی‌شوید
  • ترسها و شکهای خود را کنار می‌گذارید.

معایب تند پیش نویسی

  • باید در مرحله ویرایش تک تک جملات را بازنویسی کنید
  • بعد از چند روز پیش نویسی کردن سریع دچار خستگی زیادی می‌شوید
  • تند پیش نویسی کردن ممکن است با فرایند نوشتن شما سازگاری نداشته باشد
  • اگر زمان کافی برای نوشتن روزانه ندارید تند – پیش نویسی کردن کارایی ندارد.

 

blank

چگونه تند پیش نویسی کنیم؟

هیچ قانونی برای تند پیش نویسی کردن رمان وجود ندارد. برخی نویسندگان پیش نویس اول خود را در چهار یا پنج روز تمام می‌کنند.

جدول زمان بندی و سرعت نوشتن‌تان تاثیر زیادی بر روی تندپیش نویسی کردنتان دارد. اما مهم سرعت شما نیست بلکه حفظ روند نوشتن و عدم ویرایش کردن است. در زیر به چند توصیه در این زمینه اشاره میکنیم:

  • رمان خود را پیش نویس کنید

اگر دقیقا میدانید در هر مرحله چه باید بنویسید، در حین تند- پیش نویسی کردن به مشکلی نخواهید خورد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از پیش نویس کردن خلاصه‌ای از رمان را در ذهن داشته باشید

  • هدفمند باشید

تند پیش نویسی کردن کار زمانبری است و باید اکثر روزهای هفته چند ساعت را به آن اختصاص دهید. در نتیجه باید به شکلی هدفمند موانع زمانی را در هنگام نوشتن از سر راه خود بردارید. خانواده و دوستان خود را از برنامه‌تان مطلع کنید. اگر میتوانید یکی دو روز مرخصی بگیرید. تلویزیون نبینید. به هر شکلی که میتوانید جدول زمان بندی‌تان را به نفع خود تغییر دهید.

  • انتظاراتتان را کنار بگذارید

اگر تند پیش نویسی می‌کنید احتمالا نوشته خوبی نخواهید داشت. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید دور ریختن این تصور است که یک پیش نویس خام نیازی ندارد بی نقص باشد. بعدها از اینکه وقت خود را صرف حذف صحنه‌ای که ساعتها روی آن وقت گذاشته‌اید تلف نکرده‌اید از خود تشکر می‌کنید.

  • تعیین هدف کنید

اگر از جمله نویسندگانی هستید که میتوانید روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار لغت بنویسید، مشکلی در تند پیش نویسی کردن رمانتان ندارید. اما اگر انرژی زیادی برای نوشتن ندارید، تعیین هدف به شما در انجام تند-پیش نویسی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید